Vernieuwen binnen de kaders (incubatordag 2)

Het was ons het dagje wel, de tweede incubatorsessie van Kennisland op woensdag 14 oktober 2015. Van 9 tot 18 werden de 15 schoolmakers getrakteerd op een parade van vertegenwoordigers van de Amsterdamse schoolbesturen, ouderorganisaties, beleidsmedewerkers van de gemeente en het ministerie van OCW, en uiteindelijk de Onderwijsinspectie. Tussendoor was er gelegenheid om met de groepscoaches te sparren.

De bestuurders waren alleen in de ochtend aanwezig en werden uitgenodigd om mee te discussiëren over de behoefte aan onderwijsvernieuwing in de stad. In deze setting wilden zij ons er vooral van overtuigen dat zij wel degelijk vernieuwingsgezind zijn, en dat zij allemaal zeker één vernieuwingsschool hebben. Collega-schoolmaker Jan Fasen stelde eerder al de vraag of besturen wel zo blij zijn met de Challenge. Tijdens de sessie bleef het antwoord onuitgesproken.
Overigens hebben we zelf wel het gevoel dat een aantal besturen bereid is met (sommige van) de plannen in zee te gaan. Sommige besturen doen zelf mee aan de Challenge, of voeren gesprekken met schoolmakers; dat is positief.

Helaas kwamen we er tijdens de 1,5 uur dat we met elkaar in gesprek waren niet aan toe om de mogelijkheden tot samenwerking echt met elkaar te verkennen. Eigenlijk hadden we gewoon een hele dag moeten besteden aan een degelijke kennismaking, waarin zowel schoolmakers als bestuurders (en de wethouder!) hun visie op onderwijsvernieuwing aan elkaar hadden kunnen presenteren.
Maar we moesten door, want er wachtten ons nog tips en adviezen van ouderorganisaties, presentaties over onderwijshuisvesting, onderwijswetgeving en het toezichtskader van de inspectie. Reuze interessant allemaal, zo’n stoomcursus ‘hoe richt je een school op, binnen de huidige kaders?’

Waar de eerste incubatorsessie nog in positieve zin nazinderde, fietsten we aan het eind van deze tweede dag met een dubbel gevoel weg. Enerzijds hadden we veel waardering voor Kennisland, de gemeente, het ministerie en de inspectie om ons te voorzien van antwoorden op het spervuur van vragen dat de schoolmakers de afgelopen tijd op hen hadden afgevuurd. Anderzijds bekroop ons ook een gevoel van teleurstelling: we zijn allemaal enthousiast ingegaan op de oproep van de gemeente om te vernieuwen (ofwel: om buiten de gebaande paden te treden), maar de boodschap van woensdag was toch vooral dat we ervoor moeten zorgen dat die vernieuwingen passen binnen de bestaande wet- en regelgeving.

Wat zegt het over de vernieuwingsdrang van de gemeente als ze van de schoolmakers verlangt hun plannen zo uit te werken dat deze voldoen aan de bestaande regels? Zou het niet veel beter zijn als gemeente en OCW meedenken met de schoolmakers en hun best doen om vernieuwingen mogelijk te maken? Niet door te vertellen wat wel en niet mag, maar door ruimte te bieden om te experimenteren en met elkaar te evalueren wat werkt en wat beter kan.

De vraag is nu dus eigenlijk of de Challenge in deze vorm daaraan gaat bijdragen. Wij zijn niet de enigen die zich dit afvragen, blijkt uit een voorstel dat we daags na de tweede incubatorsessie ontvingen van een van de collega-schoolmakers. Kort gezegd luidt het voorstel dat we de handen ineen slaan en dat we plannen – waar mogelijk – in elkaar schuiven, in plaats van ieder voor zich hun eigen plan uit te werken.
Wij voelen veel voor samenwerking die leidt tot echte brede vernieuwing. Wel voelt het idee om plannen in elkaar te schuiven enigszins ongemakkelijk. We hebben een doortimmerd didactisch concept. Dat concept is tot stand gekomen met de hulp van een dertigtal deskundige en betrokken professionals en ouders, die allen ook echt supporter zijn van Het Forum. Als we plannen samenvoegen, willen we natuurlijk graag dat ons concept overeind blijft staan. En we vermoeden dat andere schoolmakers datzelfde denken.

Maar daar staat een principiëler vraag tegenover: kiezen we ervoor om vier nieuwe scholen toe te voegen aan het Amsterdamse onderwijsaanbod, of willen we dat de Challenge leidt tot een brede onderwijsvernieuwing (of liever: verbetering), op bestaande en toekomstige scholen, in Amsterdam en daarbuiten?
Wat ons betreft: wij willen graag Het Forum verwezenlijken. Maar het zou zonde zijn als de stad na de oprichting van vier nieuwe scholen overgaat tot de orde van de dag. In de kern gaat het om het hogere doel: dat alle leerlingen het beste onderwijs krijgen, en dat dat mogelijk wordt gemaakt. Dat is waar de Challenge – en onze deelname – toe moeten leiden.

Advertenties

3 gedachten over “Vernieuwen binnen de kaders (incubatordag 2)

  1. Ik denk dat het goed is om de handen ineen te slaan: al die concurrentie werkt contrair. Let vooral op de overeenkomsten en minder op de verschillen. Samen kan je allerlei facetten aanbrengen.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s